Dne 8. dubna 2025 se žáci našeho gymnázia zúčastnili šestnáctého ročníku Soutěžní přehlídky studentských programů, která se konala na Gymnáziu v Ostravě-Zábřehu. Přivítali nás žáci pořádající školy, kteří byli velmi milí a ochotní. Hned u vstupu nás čekala registrace, během níž nastal menší organizační zádrhel – jednoho žáka omylem zařadili mezi účastníky kategorie základní školy. Situace se však rychle vyřešila a byli jsme odvedeni do učebny, kde probíhala celá soutěž.
Prezentující měli k dispozici dostatečně vybavení, které fungovalo bez problémů. Ve třídě byla také připravena tabule s rozpisem pořadí prezentací jednotlivých projektů.
Soutěž zahájili žáci základních škol, kteří letos předvedli skutečně velmi silné a nápadité projekty. Mezi zajímavé práce patřila například robotická kočka, která na různé předměty reagovala buď nadšeně, nebo s odporem – právem si tak odnesla cenu diváků a zároveň třetí místo. Další účastník představil animaci vlnobití z trojúhelníků, jež se dynamicky přizpůsobovala hudbě. Tento projekt získal krásné druhé místo. První místo v kategorii ZŠ si odnesl žák s působivým projektem hlasem ovládané umělé inteligence běžící na mikropočítači Raspberry Pi 4. Za zmínku stojí také originální projekt diagonálních šachů, v němž žáci navrhli zcela nový způsob, jak tuto klasickou hru hrát.
Těsně před koncem prezentací žáků základních škol došlo k drobnému zmatku. Na tabuli s pořadím se omylem objevil projekt našeho žáka Aleše Horsinky, za jeho prací se objevily i další projekty žáků SŠ. Aleš tak svou prezentaci přednesl ještě během bloku určeného pro ZŠ, ačkoliv měl vystoupit až později. Tato chyba naštěstí nijak neovlivnila hodnocení soutěžících v kategoriích ZŠ ani SŠ.
Po krátké přestávce představili své výtvory i starší žáci. Bylo poznat, že mnozí soutěžící už rozhodně nejsou žádní amatéři, někteří prezentovali své maturitní práce nebo projekty, které by se daly využít i v běžném životě.
Jeden žák například představil teoretický návrh svého vlastního mikročipu, včetně nového programovacího jazyka – za svůj velmi detailní projev si vysloužil cenu publika. Mezi další projekty patřil multifunkční senzor pro kontrolování ideálních podmínek pro růst rostlin v květináči, systém pro dálkové ovládání automatizované laboratoře nebo třeba emulátor softwarového prostředí, umožňující lidem hrát na běžných počítačích hry vytvořené pro speciální konzole.
Možná právě kvůli této rozmanitosti jednotlivých projektů proběhlo vyhodnocení soutěže trochu netradičně – místo prvního, druhého a třetího byla vybrána dvě první a dvě druhá místa.
Z naší školy prezentoval Jaroslav Kovačič svou vlastnoručně sestavenou robotickou ruku, ale i přes podařenou prezentaci se však pro velkou konkurenci neumístil. Aleš Horsinka, který kvůli počátečním zmatkům prezentoval o něco dříve než ostatní, se svou simulací dvojitého kyvadla vyhrál první místo.
Aleš Horsinka, oktáva